BlogPaideuma: Presentation & ConvocationPaideuma: apresentação & convocaçãoPaideuma : présentation & convocation

Paideuma: Presentation & ConvocationPaideuma: apresentação & convocaçãoPaideuma : présentation & convocation

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After a fruitful cycle in the Post-Master’s programme at the Atelier National de Recherche Typographique (ANRT) in Nancy, France, I am starting to divulge both the theoretical and practical results of this research. My project regarded the creation of Paideuma, a multiform typeface family which attempts to retrace, through typeface design, the stages of modernity in Brazilian arts and literature, from the colonial period to the second half of the twentieth century. The family is declined in three formal and historical interconnected styles: Baroque (a serif design inspired by European types from the same period), Concretist (a geometric sans) and Tropicalist (a hybrid italic that can be used in combination with the two other designs.

The reflection on practice dissertation, which documents the then current state of the project (June 2015) is available for viewing and consultation on this website. In a matter of days, an improved version of the typeface family will debut through the typesetting of Impossível como nunca ter tido um rosto, Brazilian poet Ricardo Aleixo’s next book, whose editorial design, signed by myself, explicit some of the various functional and expressive attributes of this typographic system. The book launch party will take place on November 14th. Very soon I will disclose in this website further details of this event, as well as the manners by which the book can be purchased.

The intention is that the typeface family “grows up in public”. I hope that by doing so, as the types are used in graphic design work over the time, we will be able to testify an organic improvement which will culminate in the much anticipated commercial diffusion of the typeface family. In order to help (meta)writing this story, I invite all of those who “[shepherd] words and books on their lethal and innocent ways” (Bringhurst) to contact me for more information as to how to use Paideuma in your projects.

Let poetry remain “the unique source”!paideuma_blog

Após um ciclo frutífero no Pós-Mestrado do Atelier National de Recherche Typographique (ANRT), em Nancy, França, começo aqui a divulgar os resultados – tanto teóricos quanto práticos – desta pesquisa. O projeto envolveu a criação de Paideuma, família tipográfica multiforme que procura realizar um mapeamento tipográfico das diferentes etapas evolutivas da modernidade na arte e literatura brasileiras, do período colonial à segunda metade do século 20. A família é declinada em três estilos formais e históricos inter-relacionados: Barroco (design serifado inspirado em tipo europeus do século 17), Concretista (tipo sem serifa geométrico) e Tropicalista (um itálico híbrido que pode ser usado em combinação com os dois outros tipos).

A dissertação de reflexão sobre a pesquisa e a prática, documentando o estado então atual do projeto (junho de 2015) está disponível para visualização e consulta neste site. Em questão de dias, uma versão aprimorada da família tipográfica virá ao mundo na composição de Impossível como nunca ter tido um rosto, novo livro do poeta Ricardo Aleixo, cujo design editorial, assinado por mim, explicita alguns dos vários atributos funcionais e expressivos desse sistema tipográfico. O livro será lançado no dia 14 de novembro em Belo Horizonte. Em breve, divulgarei aqui em detalhe as coordenadas do evento, bem como as formas pelas quais o livro pode ser adquirido.

A intenção é que a família tipográfica “amadureça em público”. Espero que assim, ao longo dos trabalhos de design gráfico em que os tipos forem utilizados, presenciemos um avanço orgânico que culmine em sua tão idealizada difusão comercial. Para ajudar a (meta)escrever esta história, convido todos aqueles que “[guiam] palavras e livros por seus caminhos inocentes e letais” (Bringhurst) a entrarem em contato comigo para mais informações sobre como utilizar Paideuma em seus projetos.

Que a poesia continue sendo “a única fonte”!paideuma_blog

Après un cycle fructueux dans le Post-Master de l’Atelier National de Recherche Typographique (ANRT), à Nancy, France, je commence à divulguer les résultats – théoriques ainsi que pratiques – de cette recherche. Le projet mené concerne la création de Paideuma, famille de caractères multiforme qui tente de traduire, par le dessin de caractères, l’évolution de la modernité dans les arts et la littérature au Brésil, de la période coloniale jusqu’à la seconde moitié du 20e siècle. La famille de caractères est déclinée en trois styles formelles et historiques interconnectées : le Baroque (caractère à empattements inspiré des caractères européens de la même période), le Concrétiste (linéale géométrique) et Tropicaliste (un italique hybride qui peut être utilisé en combinaison avec les trois autres caractères).

Le mémoire de réflexion sur la pratique, documentant l’état alors actuel du projet (juin 2015) est maintenant disponible sur ce site pour visualisation et consultation. En quelques jours, une version améliorée de la famille de caractères viendra au monde à travers la mise en pages de Impossível como nunca ter tido um rosto, nouveau recueil de poèmes de Ricardo Aleixo, dont le design éditorial, signé par moi-même, explicite certains des divers attributs fonctionnels et expressifs de ce système typographique. Le livre sera publié le 14 novembre à Belo Horizonte, Brésil. Je divulguerai très bientôt sur ce site les coordonnés de l’événement, ainsi que les façons par lesquelles le livre peut être acheté.

L’intention est que la famille typographique « mûrisse en public ». J’espère que, en ce faisant, à partir des travaux de design graphique futurs où ces caractères seront utilisés, on témoigne d’un véritable avancement organique dont l’aboutissement sera la diffusion commerciale de la famille de caractères. Pour aider à (méta)écrire cette histoire, je convie tous ceux qui « [guident] les mots et les livres à travers ses voies innocentes et létales » (Bringhurst) à me contacter pour plus de renseignements concernant l’utilisation de Paideuma dans vos projets.

Que la poésie reste « l’unique source »!